Evaluare

MINISTERUL EDUCAȚIEI
O R D I N
privind organizarea și desfășurarea evaluării naționale
pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024—2025
Având în vedere:
— prevederile art. 101 alin. (1), art. 115 alin. (2) lit. h), art. 250 alin. (1) lit. a) din Legea învățământului preuniversitar
nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;
— prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind
protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date
și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor);
— prevederile Ordinului ministrului educației nr. 6.072/2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul
sistemului național de învățământ preuniversitar și superior, cu modificările ulterioare;
— Referatul de aprobare nr. 2.685 din 8 august 2024 referitor la proiectul de ordin privind organizarea și desfășurarea
evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024—2025,
în temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea și funcționarea
Ministerului Educației,
ministrul educației emite prezentul ordin.
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 897/5.IX.2024
12
Art. 1. — Se aprobă Calendarul de desfășurare a evaluării
naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024—
2025, prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. — Evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a,
denumită în continuare evaluare națională, se desfășoară în
anul școlar 2024—2025 în conformitate cu prevederile
Metodologiei de organizare și desfășurare a evaluării naționale
pentru elevii clasei a VIII-a în anul școlar 2010—2011, aprobată
prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și
sportului nr. 4.801/2010 privind organizarea și desfășurarea
evaluării naționale pentru elevii clasei a VIII-a în anul școlar
2010—2011, și cu prevederile prezentului ordin.
Art. 3. — Programele pentru disciplinele limba și literatura
română, matematică, limba și literatura română pentru școlile și
secțiile cu predare în limba maghiară, limba și literatura
maghiară maternă, limba și literatura germană maternă, limba și
literatura sârbă maternă, limba și literatura slovacă maternă,
limba și literatura croată maternă, limba și literatura italiană
maternă, limba și literatura romani maternă, limba și literatura
ucraineană maternă, valabile pentru evaluarea națională pentru
absolvenții clasei a VIII-a în anul școlar 2024—2025, sunt cele
aprobate prin Ordinul ministrului educației nr. 4.730/2022 privind
aprobarea programelor pentru susținerea evaluării naționale
pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2022—2023.
Art. 4. — (1) Comisia Națională de Organizare a Evaluării
Naționale poate elabora instrucțiuni/proceduri, în vederea bunei
organizări și desfășurări a evaluării naționale pentru absolvenții
clasei a VIII-a.
(2) Pentru elevii cu cerințe educaționale speciale se asigură
susținerea probelor de examen adaptate în conformitate cu
prevederile procedurii privind asigurarea condițiilor de egalizare
a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere/deficiențe de
auz/tulburări de neurodezvoltare care susțin examenele
naționale: evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a
și examenul național de bacalaureat, elaborate de Ministerul
Educației până la data de 1 noiembrie 2024, și ale art. 27 din
Metodologia pentru asigurarea suportului necesar elevilor cu
tulburări de învățare, aprobată prin Ordinul ministrului educației
naționale nr. 3.124/2017.
Art. 5. — (1) Comisiile județene/Comisia municipiului
București de organizare a evaluării naționale răspund/răspunde
pentru buna organizare și desfășurare a evaluării naționale.
(2) Comisia Națională de Organizare a Evaluării Naționale
poate aproba, în situații justificate, prin derogare de la
prevederile art. 10 alin. (1) din Metodologia de organizare și
desfășurare a evaluării naționale pentru elevii clasei a VIII-a în
anul școlar 2010—2011, aprobată prin Ordinul ministrului
educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.801/2010,
numirea în calitate de președinte al comisiei din unitatea de
învățământ a unui cadru didactic — membru al consiliului de
administrație.
(3) Componența comisiei județene/Comisiei municipiului
București de organizare a evaluării naționale, menționată la art. 8
alin. (1) din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educației, cercetării,
tineretului și sportului nr. 4.801/2010, se completează cu:
a) un vicepreședinte — inspector școlar general adjunct sau
inspector școlar;
b) un secretar, director sau informatician/cadru didactic cu
abilități în operarea pe calculator.
(4) În situații justificate, la solicitarea inspectoratelor școlare
județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București,
Comisia Națională de Organizare a Evaluării Naționale poate
aproba, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (1) din
Metodologia de organizare și desfășurare a evaluării naționale
pentru elevii clasei a VIII-a în anul școlar 2010—2011, aprobată
prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și
sportului nr. 4.801/2010, un număr mai mare de vicepreședinți/
secretari/membri în comisia județeană/a municipiului București
de organizare a evaluării naționale.
(5) Doi dintre secretarii sau membrii comisiei județene/a
municipiului București de organizare a evaluării naționale sunt
operatori județeni, respectiv responsabili cu activitatea pe
platforma destinată evaluării digitalizate.
(6) În componența comisiei din centrul de examen și,
respectiv, a comisiei din centrul zonal de evaluare sunt
prevăzuți 2 secretari — cadre didactice cu atribuții în operarea
pe calculator/informatician/secretar al unității de învățământ
preuniversitar, dintre care unul este operator responsabil cu
activitatea pe platforma destinată evaluării digitalizate.
(7) În centrele de examen pot fi desemnați în calitate de
asistent și informaticieni/cadre didactice cu abilități în operarea
pe calculator.
(8) În centrele zonale de evaluare de la nivelul fiecărui
județ/municipiului București, pentru evaluarea lucrărilor scrise
utilizând platforma dedicată evaluării digitalizate, se pot organiza
subcomisii care își desfășoară activitatea în alte locații sau în
altă localitate decât cea în care își are sediul centrul zonal de
evaluare, în conformitate cu prevederile procedurii stabilite de
către Comisia Națională de Organizare a Evaluării Naționale.
(9) În situația menționată la alin. (8), în fiecare subcomisie a
centrului zonal de evaluare este numit câte un vicepreședinte,
responsabil pentru organizarea și desfășurarea activității
subcomisiei.
Art. 6. — (1) În vederea pregătirii evaluării naționale pentru
absolvenții clasei a VIII-a, comisiile județene/Comisia
municipiului București creează două baze de date, cu
respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al
Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016
privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește
prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE
(Regulamentul general privind protecția datelor), la nivelul
fiecărei unități de învățământ și la nivel județean/al municipiului
București, conform solicitărilor Comisiei Naționale de Organizare
a Evaluării Naționale, care cuprind:
a) date personale ale elevilor din clasa a VIII-a;
b) date personale ale profesorilor evaluatori, de regulă,
membri ai Corpului de profesori evaluatori pentru examenele și
concursurile naționale.
(2) Comisiile județene/Comisia municipiului București de
organizare a evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a
asigură confecționarea ștampilelor-tip pentru evaluarea
națională, care se aplică pe documentele de examen. Se
confecționează două tipuri de ștampile rotunde, care vor avea
următorul conținut:
a) ștampila-tip pentru unitățile de învățământ care sunt centre
de examen în care se organizează probe scrise pentru
evaluarea națională: „Evaluare Națională 2025 — C.E.”;
b) ștampila-tip pentru centrele zonale de evaluare: „Evaluare
Națională 2025 — C.Z.E.”.
(3) Ștampilele vor fi rotunde, cu diametrul de 25 mm, și nu
vor fi numerotate.
Art. 7. — (1) Comisiile județene/Comisia municipiului
București de organizare a evaluării naționale pentru absolvenții
clasei a VIII-a stabilesc/stabilește componența comisiilor pentru
evaluarea națională, cu cel mult patru zile lucrătoare înainte de
începerea probelor scrise, cu respectarea principiilor
competenței în evaluare și compatibilității.
(2) Comisiile județene/Comisia municipiului București de
organizare a evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a,
comisiile din unitățile de învățământ — centre de examen,
comisiile din centrele zonale de evaluare și comisiile din centrele
de contestații județene/municipiului București se compun din
personal didactic care nu are rude sau afini până la gradul al IV-lea
inclusiv printre candidații care participă la respectiva sesiune a
evaluării naționale.
(3) Personalul didactic care face parte din comisiile
menționate la alin. (2) va da o declarație scrisă în care va
menționa că nu are rude sau afini până la gradul al IV-lea
inclusiv printre candidații care participă la respectiva sesiune a
evaluării naționale. Declarațiile fac parte din documentele
evaluării naționale.
(4) Cadrele didactice, personalul didactic auxiliar și
personalul nedidactic care au rude în examen nu au acces în
unitățile de învățământ — centre de examen/evaluare/contestații
în perioada desfășurării examenului.
(5) Cadrele didactice care fac parte din comisiile din centrele
zonale de evaluare sunt stabilite de către comisiile
județene/Comisia municipiului București de organizare a
evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, prin decizie
scrisă emisă de inspectorul școlar general, conform unei
proceduri elaborate de Comisia Națională de Organizare a
Evaluării Naționale.
(6) Membrii comisiei județene/a municipiului București de
organizare a evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a
nu pot desfășura activități în calitate de profesori evaluatori la
nivelul centrelor zonale de evaluare.
(7) Cadrele didactice nominalizate ca profesori evaluatori
sunt selectate, de regulă, din rândul cadrelor didactice care fac
parte din Corpul de profesori evaluatori pentru examenele și
concursurile naționale.
(8) Nu vor fi nominalizate în comisiile pentru evaluarea
națională persoane care, în sesiunile anterioare ale examenelor
naționale sau ale simulărilor examenelor naționale, nu și-au
îndeplinit corespunzător atribuțiile, care au săvârșit abateri,
respectiv au fost sancționate.
(9) În unitățile de învățământ în care, în sesiunile anterioare,
s-au constatat nereguli grave în organizarea și desfășurarea
evaluării naționale, comisiile județene/Comisia municipiului
București de organizare a evaluării naționale pentru absolvenții
clasei a VIII-a pot/poate decide nominalizarea în comisiile pentru
evaluarea națională a unor cadre didactice din alte unități de
învățământ.
(10) Comisiile județene/Comisia municipiului București de
organizare a evaluării naționale pot/poate decide suspendarea
dreptului de constituire a centrului de examen unității de
învățământ în care, în sesiunile anterioare, s-au constatat
nereguli grave în organizarea și desfășurarea evaluării naționale.
(11) Cadrelor didactice nominalizate ca asistenți le este
interzisă intrarea în sălile de examen cu bagaje, telefoane mobile
sau cu mijloace electronice de calcul ori de comunicare, precum
și cu ziare, reviste, cărți etc. Materialele nepermise în sala de
examen vor fi introduse într-un plic/o pungă, împreună cu un bilet/o
etichetă pe care se notează numele și prenumele posesorului, și
vor fi păstrate până după predarea lucrărilor scrise într-o sală
special stabilită pentru depozitarea obiectelor personale ale
profesorilor asistenți, supravegheată de o persoană desemnată
de comisia din unitatea de învățământ — centru de examen.
Art. 8. — (1) Repartizarea candidaților pe săli se face în
ordine alfabetică, la nivelul centrului de examen.
(2) Se interzice candidaților la evaluarea națională să
introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoșe,
poșete și alte asemenea obiecte, candidații având obligația de
a lăsa obiectele menționate în sala de depozitare a obiectelor
personale, stabilită de comisia din unitatea de învățământ —
centru de examen în acest scop.
(3) Candidații care refuză depozitarea obiectelor menționate
la alin. (2) în sala stabilită de comisie în acest scop nu sunt
primiți în examen.
(4) Se interzice candidaților la evaluarea națională să aibă, în
sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau
încălțăminte, în penare și alte asemenea obiecte ori în băncile
în care sunt așezați în sălile de examen orice fel de lucrări:
manuale, cărți, dicționare, culegeri, formulare, memoratoare,
notițe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidați etc.
care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
(5) Se interzice candidaților să aibă, în sălile de examen,
asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălțăminte, în
penare și alte asemenea obiecte sau în băncile în care sunt
așezați în sălile de examen telefoane mobile, căști audio,
dispozitive tip IoT, precum și orice mijloc electronic de calcul sau
de comunicare care permite conectarea la internet/la rețele de
socializare, care ar putea fi utilizate în rezolvarea subiectelor,
pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare cu alți
candidați/asistenți din unitatea/unitățile de învățământ/centrul/
centrele de examen sau cu exteriorul.
(6) Se interzice candidaților să comunice între ei sau cu
exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul
sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notițe sau alte
materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
(7) Încălcarea regulilor menționate la alin. (4)—(6) va fi
considerată fraudă/tentativă de fraudă, iar candidații respectivi
sunt eliminați de la proba respectivă, indiferent dacă
materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent
dacă au fost introduse de aceștia ori de alți candidați, de cadre
didactice din comisie sau de alte persoane și indiferent dacă ei
au primit ori au transmis materiale interzise/ciorne/foi din
lucrările scrise etc.
(8) Candidații eliminați de la o probă pentru fraudă sau
tentativă de fraudă primesc nota 1 (unu) pe lucrarea scrisă.
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 897/5.IX.2024
13
(9) Înainte de începerea probelor, asistenții prezintă
candidaților prevederile metodologice legate de organizarea și
desfășurarea corectă a evaluării naționale și prevederile
alin. (2)—(8) și le solicită să predea toate eventualele materiale
și obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare, sunt interzise
în sala de examen.
(10) După parcurgerea pașilor menționați la alin. (9),
candidații vor semna un proces-verbal în care se regăsesc
prevederile alin. (2)—(8) și mențiunea că știu că nerespectarea
regulilor menționate la alin. (4)—(6) are drept consecință
măsurile menționate la alin. (7) și (8).
Art. 9. — (1) Candidații care doresc să predea lucrările
înainte de expirarea timpului maxim prevăzut pentru rezolvarea
subiectelor, conform prevederilor art. 17 alin. (23) din
Metodologia de organizare și desfășurare a evaluării naționale
pentru elevii clasei a VIII-a în anul școlar 2010—2011, aprobată
prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și
sportului nr. 4.801/2010, pot părăsi sala de examen cel mai
devreme după o oră de la începerea probei scrise.
(2) La părăsirea sălii de examen, candidații nu primesc
subiectele.
(3) În situații obiective, neimputabile candidaților, în care, în
timpul probei scrise, este luată decizia anulării și a rescrierii
lucrării, se poate prelungi timpul destinat redactării, cu cel mult
o oră, conform unei proceduri elaborate de către Comisia
Națională de Organizare a Evaluării Naționale.
Art. 10. — (1) Comisia Națională de Organizare a Evaluării
Naționale stabilește prin procedură specifică modalitatea de
evaluare a lucrărilor, de soluționare a contestațiilor și de transmitere
a lucrărilor, precum și componența, atribuțiile membrilor comisiilor
din centrele de examen, din centrele zonale de evaluare și din
centrele regionale/județene al municipiului București de contestații,
modelul tipizatului de examen, modalitatea de secretizare și
securizare a lucrărilor scrise și consemnarea în documentele de
examen a rezultatelor obținute de candidați la evaluarea națională
pentru absolvenții clasei a VIII-a.
(2) În anul școlar 2024—2025, activitățile din cadrul evaluării
naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a se realizează utilizând
platforma dedicată evaluării digitalizate.
(3) În situația menționată la alin. (2), Comisia Națională de
Organizare a Evaluării Naționale poate decide organizarea unui
centru zonal de evaluare și la nivelul Centrului Național de
Politici și Evaluare în Educație (CNPEE). Președintele centrului
zonal de evaluare constituit în cadrul CNPEE este directorul
general sau directorul general adjunct al CNPEE.
Art. 11. — (1) În procesul de evaluare inițială a lucrărilor
scrise și de rezolvare a contestațiilor, după validarea finalizării
evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care
diferența dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau
egală cu 1 punct, este calculată nota finală ca medie aritmetică
având două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără
rotunjire, fiind înregistrată în catalogul evaluării naționale.
(2) În cazul în care diferența dintre notele acordate de cei doi
profesori evaluatori este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi
reevaluată de alți doi profesori evaluatori. După validarea
finalizării evaluării, nota finală este calculată luând în
considerare cele 4 (patru) note. După eliminarea celor două
note/valori extreme, nota finală se calculează ca medie
aritmetică având două zecimale, fără rotunjire, a celor două
note/valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală și este
înregistrată în catalogul evaluării naționale.
(3) În cadrul etapei de soluționare a contestațiilor, după
încheierea evaluării lucrărilor, notele acordate după reevaluare
sunt comparate cu cele acordate în etapa de evaluare inițială. În
situația în care se constată o diferență de notare mai mare de
1 punct, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea inițială
și cea de la contestații, lucrarea este reevaluată de alți doi
profesori evaluatori. Reevaluarea se face respectând cu strictețe
baremul de evaluare și notare și toate procedurile de evaluare.
Nota acordată de cea de-a doua comisie de contestații este nota
finală obținută de candidat.
(4) Nota obținută în etapa de soluționare a contestațiilor este
nota definitivă, indiferent de punctajul obținut, în plus sau în
minus, față de nota acordată în etapa de evaluare inițială a
lucrării. Această notă nu mai poate fi modificată și reprezintă
nota obținută de candidat la proba respectivă.
(5) Comisia Națională de Organizare a Evaluării Naționale
va transmite comisiilor județene de organizare a evaluării
naționale/Comisiei municipiului București de organizare a
evaluării naționale modelul borderoului de evaluare care va fi
utilizat în centrele zonale de evaluare și în centrul de contestații
județean/al municipiului București, anexă la procedura specifică
evaluării naționale.
Art. 12. — (1) Candidații care depun contestații completează
și semnează o declarație-tip în care se menționează faptul că au
luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării
contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere
sau descreștere. În cazul candidatului minor, declarația-tip este
semnată și de către părinții/reprezentanții legali ai acestuia.
(2) Comisia Națională de Organizare a Evaluării Naționale
va transmite comisiilor județene de organizare a evaluării
naționale/Comisiei municipiului București de organizare a
evaluării naționale anexe la procedura specifică evaluării
naționale: cererea-tip pentru depunerea contestației și
declarația-tip menționată la alin. (1).
Art. 13 — (1) Comisiile județene/Comisia municipiului
București de organizare a evaluării naționale vor/va asigura
dotarea cu camere funcționale de supraveghere video și audio
a sălilor în care se desfășoară instruirea membrilor comisiilor, a
sălilor de clasă din unitățile de învățământ — centre de examen
în care se desfășoară probele pentru evaluarea națională, a
sălilor în care se descarcă și se multiplică subiectele, precum și
a sălilor în care se predau/se preiau, se evaluează și se
depozitează lucrările scrise ale candidaților.
(2) Până la începerea probelor scrise, comisiile
județene/Comisia municipiului București de organizare a evaluării
naționale iau/ia toate măsurile, în colaborare cu autoritățile
administrației publice locale, pentru asigurarea dotării tuturor sălilor
de examen cu camere funcționale de supraveghere video și audio.
(3) Activitatea de monitorizare a desfășurării evaluării
naționale prin intermediul camerelor de supraveghere se va
desfășura în conformitate cu o procedură stabilită de Comisia
Națională de Organizare a Evaluării Naționale.
(4) În vederea asigurării desfășurării corecte a evaluării
naționale, în conformitate cu prevederile reglementărilor în
vigoare, comisiile din unitățile de învățământ — centre de
examen și comisiile județene/Comisia municipiului București de
organizare a evaluării naționale verifică, prin sondaj,
înregistrările audio-video din sălile de examen, după încheierea
probei scrise. În cazul în care, la verificarea prin sondaj, se
constată nereguli, fraude sau tentative de fraudă ori în cazul în
care există sesizări privitoare la nereguli, fraude sau tentative
de fraudă, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile
menționate la alin. (1) din unitatea de învățământ respectivă.
(5) Dacă, în urma verificărilor menționate la alin. (3) și (4),
se constată existența unor nereguli, fraude sau tentative de
fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor în vigoare de
către candidați, comisia din unitatea de învățământ — centru de
examen ia măsurile care se impun, în conformitate cu
prevederile metodologiei de organizare și desfășurare a
evaluării naționale, care pot merge până la acordarea notei 1
(unu) pentru fraudă sau tentativă de fraudă.
(6) În cazul în care verificările sunt făcute de către comisia
din unitatea de învățământ — centru de examen și se constată
existența unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv
nerespectarea reglementărilor în vigoare de către cadrele
didactice implicate în organizarea și desfășurarea examenului,
aceasta anunță comisia județeană/Comisia municipiului
București de organizare a evaluării naționale, care ia măsuri de
sancționare și anunță, în scris, Comisia Națională de Organizare
a Evaluării Naționale.
Art. 14. — (1) Comunicarea rezultatelor obținute la examenul
de evaluare națională se face anonimizat, utilizându-se codurile
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 897/5.IX.2024
14
individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților și
care au fost distribuite candidaților, pe bază de semnătură de
primire, la prima probă susținută de aceștia.
(2) Pentru comunicarea notelor obținute la examenul de
evaluare națională, înainte de etapa de depunere și soluționare
a contestațiilor, comisiile din unitățile de învățământ — centre
de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de evaluare
națională care cuprinde: codul candidatului, unitatea de
învățământ de proveniență, notele obținute la fiecare probă
scrisă, media sau mențiunile „absent”/„eliminat din examen”,
după caz.
(3) În baza prevederilor art. 24 alin. (10) din Metodologia de
organizare și desfășurare a evaluării naționale pentru elevii
clasei a VIII-a în anul școlar 2010—2011, aprobată prin Ordinul
ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului
nr. 4.801/2010, și ale Regulamentului general privind protecția
datelor, comisiile din unitățile de învățământ — centre de
examen afișează/postează, utilizând codurile individuale ale
candidaților care au depus contestații, notele obținute în urma
rezolvării contestațiilor, la loc vizibil, la avizier și pe website-ul
unității de învățământ.
(4) Comisiile din unitățile de învățământ — centre de examen
tipăresc lista rezultatelor finale după contestații ale candidaților
anonimizați și o afișează, conform calendarului, cu semnătura
președintelui și a secretarului comisiei din centrul de examen, la
avizierul unității de învățământ și pe website-ul acesteia.
(5) Rezultatele examenului de evaluare națională ale
candidaților anonimizați sunt afișate și pe pagina de internet a
Ministerului Educației și a inspectoratelor școlare pentru o
perioadă de 2 ani.
Art. 15. — (1) Candidatul major și părinții/reprezentanții legali
ai candidatului minor pot solicita vizualizarea lucrării/lucrărilor
proprii/propriului copil, după afișarea rezultatelor inițiale, în
conformitate cu prevederile procedurii stabilite de către Comisia
Națională de Organizare a Evaluării Naționale. La vizualizarea
lucrării/lucrărilor, candidatul minor trebuie să fie însoțit
obligatoriu de un părinte/reprezentant legal.
(2) Membrii comisiei județene/Comisiei municipiului București
de organizare a evaluării naționale sau cei ai Comisiei Naționale
de Organizare a Evaluării Naționale pot solicita vizualizarea
lucrării/lucrărilor și a borderourilor de evaluare în scopul
verificării/reevaluării acesteia/acestora, conform prevederilor art. 6
alin. (10) și ale art. 9 alin. (25) din Metodologia de organizare și
desfășurare a evaluării naționale pentru elevii clasei a VIII-a în
anul școlar 2010—2011, aprobată prin Ordinul ministrului
educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.801/2010.
Art. 16. — (1) În vederea optimizării rezultatelor elevilor la
evaluarea națională, a familiarizării acestora cu condițiile unui
examen național și în vederea simulării condițiilor de organizare
și desfășurare a examenului, Ministerul Educației organizează
simularea examenului de evaluare națională, conform
calendarului prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă
din prezentul ordin.
(2) Modul de organizare și desfășurare a simulării, lista
conținuturilor aferente disciplinelor de examen și modalitatea de
valorificare a rezultatelor se stabilesc prin procedură elaborată
de Comisia Națională de Organizare a Evaluării Naționale.
Art. 17. — Direcția generală învățământ preuniversitar,
Direcția generală management resurse umane și rețea școlară,
Direcția generală minorități și relația cu Parlamentul — Direcția
minorități, Direcția generală economică, inspectoratele școlare
județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București și
unitățile de învățământ preuniversitar duc la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 18. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României Partea I.
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 897/5.IX.2024
15
Ministrul educației,
Ligia Deca
București, 30 august 2024.
Nr. 6.479.
ANEXA Nr. 1
C A L E N D A R
de desfășurare a evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024—2025
N O T Ă:
La solicitarea comisiilor județene/Comisiei municipiului București de organizare a evaluării naționale pentru absolvenții
clasei a VIII-a sau din propria inițiativă, Comisia Națională de Organizare a Evaluării Naționale poate aproba, în situații excepționale,
prelungirea/reducerea perioadelor de evaluare/reevaluare a lucrărilor scrise ori de afișare a rezultatelor.
ANEXA Nr. 2
C A L E N D A R
de desfășurare a simulării evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024—2025
10—13 iunie 2025 Înscrierea la evaluarea națională
13 iunie 2025 Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
23 iunie 2025 Limba și literatura română — probă scrisă
25 iunie 2025 Matematică — probă scrisă
27 iunie 2025 Limba și literatura maternă — probă scrisă
3 iulie 2025 Afișarea rezultatelor inițiale (până la ora 12.00), vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea
contestațiilor (în intervalul orar 14.00—18.00)
4—5 iulie 2025 Vizualizarea lucrărilor și depunerea contestațiilor
6—9 iulie 2025 Soluționarea contestațiilor
10 iulie 2025 Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor
17 martie 2025 Limba și literatura română — probă scrisă
18 martie 2025 Matematică — probă scrisă
19 martie 2025 Limba și literatura maternă — probă scrisă
31 martie 2025 Comunicarea rezultatelor