Admitere

A C T E A L E O R G A N E L O R D E S P E C I A L I T A T E
A L E A D M I N I S T R A Ț I E I P U B L I C E C E N T R A L E
MINISTERUL EDUCAȚIEI
O R D I N
privind organizarea, desfășurarea și calendarul admiterii în învățământul profesional
și învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3 și 4,
conform Cadrului național al calificărilor, pentru anul școlar 2025—2026
Având în vedere:
— prevederile art. 23 alin. (1) lit. f)—h), alin. (4)—(6) și (9) și ale art. 115 alin. (2) lit. g) din Legea învățământului
preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;
— prevederile art. X și XI din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 128/2024 pentru modificarea și completarea Legii
nr. 227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte
normative;
— Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor
fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a
Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor);
— prevederile art. 1 alin. (3) din Ordinul ministrului educației nr. 6.072/2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii
aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior, cu modificările ulterioare;
— Referatul de aprobare nr. VET 1.767 din 13.11.2024 referitor la proiectul de ordin privind organizarea, desfășurarea și
calendarul admiterii în învățământul profesional și în învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3 și 4, conform
Cadrului național al calificărilor, pentru anul școlar 2025—2026,
în temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea și funcționarea
Ministerului Educației, cu modificările ulterioare,
ministrul educației emite prezentul ordin.
) Anexele nr. 1—3 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1218 bis, care se poate achiziționa de la Centrul pentru relații cu publicul din șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, București. Art. 1. — Se aprobă calendarul admiterii în învățământul profesional pentru anul școlar 2025—2026 prevăzut în anexa nr. 1) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. — (1) Admiterea absolvenților clasei a VIII-a în
învățământul profesional pentru anul școlar 2025—2026 se
desfășoară în conformitate cu Metodologia de organizare și
desfășurare a admiterii în învățământul profesional de stat,
aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale și cercetării
științifice nr. 5.068/2016, cu modificările și completările ulterioare,
cu respectarea calendarului admiterii în învățământul profesional
pentru anul școlar 2025—2026 prevăzut în anexa nr. 1.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică și pentru admiterea
absolvenților clasei a VIII-a în învățământul profesional din
unitățile de învățământ particular, autorizate să funcționeze
provizoriu sau acreditate, care optează să organizeze și să
desfășoare procesul de admitere conform prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3. — Se aprobă calendarul admiterii în învățământul dual
pentru calificări profesionale de nivel 3, conform Cadrului
național al calificărilor, pentru anul școlar 2025—2026, prevăzut
în anexa nr. 2) care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 4. — (1) Admiterea absolvenților clasei a VIII-a în învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3 pentru anul școlar 2025—2026 se desfășoară în conformitate cu Metodologia-cadru de organizare și desfășurare a admiterii în învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3, conform Cadrului național al calificărilor, aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale nr. 3.556/2017, cu modificările și completările ulterioare, cu respectarea calendarului admiterii în învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3, conform Cadrului național al calificărilor, pentru anul școlar 2025—2026, prevăzut în anexa nr. 2. (2) Prevederile alin. (1) se aplică și pentru admiterea absolvenților clasei a VIII-a în învățământul dual din unitățile de învățământ particular, autorizate să funcționeze provizoriu sau acreditate, care optează să organizeze și să desfășoare procesul de admitere conform prevederilor prezentului ordin. Art. 5. — Se aprobă calendarul admiterii în învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4, conform Cadrului național al calificărilor, pentru anul școlar 2025—2026, cursuri de zi și seral, prevăzut în anexa nr. 3) care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 6. — (1) Admiterea absolvenților de învățământ
profesional, inclusiv dual, care au obținut certificat de calificare
profesională de nivel 3, în învățământul dual pentru calificări
profesionale de nivel 4, pentru anul școlar 2025—2026 se
desfășoară în conformitate cu Metodologia de acces și de
organizare a admiterii în învățământul dual pentru calificări
profesionale de nivel 4, conform Cadrului național al calificărilor,
aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 5.733/2022, cu
respectarea prevederilor Metodologiei de organizare și
funcționare a învățământului dual, aprobată prin Ordinul
ministrului educației nr. 5.732/2022, cu respectarea calendarului
admiterii în învățământul dual pentru calificări profesionale de
nivel 4, conform Cadrului național al calificărilor, pentru anul
școlar 2025—2026, prevăzut în anexa nr. 3.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică și pentru admiterea în
învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 din
unitățile de învățământ particular, autorizate să funcționeze
provizoriu sau acreditate, care optează să organizeze și să
desfășoare procesul de admitere conform prevederilor
prezentului ordin.
Art. 7. — (1) Unitățile de învățământ liceal particular,
autorizate să funcționeze provizoriu sau acreditate, care
2
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 1218/4.XII.2024
3
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 1218/4.XII.2024
optează pentru organizarea și desfășurarea procesului de
admitere pe locurile pe care le-au alocat pentru admiterea în
învățământul profesional și dual, conform prevederilor
prezentului ordin, au obligația de a transmite inspectoratului
școlar toate informațiile necesare candidaților pentru admiterea
în învățământul profesional și în învățământul dual, care trebuie
să fie incluse în broșura de admitere, la care se vor adăuga și
informațiile cu privire la taxa de școlarizare.
(2) Inspectoratele școlare includ în broșura de admitere toate
informațiile menționate la alin. (1).
Art. 8. — (1) Admiterea în unitățile de învățământ particular,
autorizate să funcționeze provizoriu sau acreditate, care nu au
optat pentru organizarea și desfășurarea procesului de admitere
conform prevederilor prezentului ordin, se face în conformitate
cu metodologia și calendarul stabilite de către fiecare unitate de
învățământ, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) La încheierea tuturor etapelor de admitere prevăzute în
prezentul ordin, unitățile de învățământ particular menționate la
alin. (1) au obligația de a introduce în Sistemul informatic
integrat al învățământului din România toți elevii înmatriculați în
unitatea de învățământ.
Art. 9. — (1) Pentru admiterea în învățământul profesional și
învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3 și 4,
conform Cadrului național al calificărilor, pentru anul școlar
2025—2026, inspectoratele școlare județene/Inspectoratul
Școlar al Municipiului București alocă, pentru integrarea
individuală a elevilor cu cerințe educaționale speciale, denumiți
în continuare CES, proveniți din învățământul de masă și din
învățământul special, precum și pentru elevii romi, locuri
distincte în unitățile de învățământ de masă, peste numărul de
locuri repartizat respectivelor unități de învățământ, în limita a
1—2 locuri suplimentare la clasă, cu respectarea prevederilor
legale privind constituirea formațiunilor de elevi. Informațiile
specifice, precum: locurile distinct alocate în unitățile de
învățământ de masă pentru candidații cu CES și pentru
candidații romi, condițiile de înscriere, data-limită de înscriere,
unitățile de învățământ la care sunt alocate locurile respective,
sunt cuprinse în broșura de admitere.
(2) Recomandările scrise vizând apartenența la etnia romă,
respectiv copiile certificatelor de orientare școlară și profesională
emise de centrul județean/al Municipiului București de Resurse
și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE) se depun, de către
candidații/părinții/tutorii/reprezentanții legali ai candidaților care
optează pentru admiterea pe locurile speciale pentru romi,
respectiv pe locurile distinct alocate în unitățile de învățământ
de masă pentru candidații cu CES, la unitatea de învățământ
din care provin candidații, în termenul precizat în calendarul
admiterii în învățământul profesional și în calendarul admiterii
în învățământul dual, prevăzute în anexele nr. 1, 2 și 3.
(3) Recomandările scrise vizând apartenența la etnia romă
se pot elibera de către organizațiile legal constituite ale romilor.
În situații justificate și dovedite, recomandările scrise vizând
apartenența la etnia romă, respectiv copiile certificatelor de
orientare școlară și profesională emise de centrul județean/al
Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională se
pot depune după termenul precizat în calendarul admiterii în
învățământul profesional și în învățământul dual pentru calificări
profesionale de nivel 3 și 4, pentru anul școlar 2025—2026,
prevăzut în anexele nr. 1, 2 și 3, doar cu acordul președintelui
Comisiei naționale de admitere.
(4) Nu se alocă locuri speciale pentru candidații cu CES și
pentru candidații romi la calificările la care se organizează
preselecție și la calificările din oferta pentru învățământul dual
pentru calificări profesionale de nivel 3 și 4 la care sunt
prevăzute probe eliminatorii sau probe de admitere,
independent de numărul candidaților înscriși pe numărul de
locuri disponibile.
(5) Locuri distincte la calificări din învățământul dual în
unitățile de învățământ de masă destinate candidaților cu CES
și candidaților de etnie romă se pot aloca numai cu acordul scris
al operatorilor economici parteneri ai unităților de învățământ.
Art. 10. — (1) Absolvenții clasei a VIII-a din serii anterioare
care au participat la procesul de admitere în anii precedenți și au
fost înmatriculați într-o unitate de învățământ, liceal sau
profesional, care s-au retras, au întrerupt studiile, au fost
declarați repetenți sau doresc să se transfere între învățământul
liceal și învățământul profesional sau, în cadrul aceluiași tip de
învățământ, de la o filieră/un domeniu de pregătire/specializare/
calificare profesională la alta/altul nu participă la procesul de
admitere în învățământul profesional și în învățământul dual
pentru anul școlar 2025—2026. Pentru continuarea studiilor,
acestor absolvenți li se aplică prevederile Regulamentului-cadru
de organizare și funcționare a unităților de învățământ
preuniversitar, aprobat prin ordin al ministrului educației.
(2) Absolvenții clasei a VIII-a din serii anterioare care nu
împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar
2025—2026 și nu au fost înmatriculați într-o unitate de
învățământ pot participa la procesul de admitere în învățământul
profesional și în învățământul dual pentru calificări profesionale
de nivel 3 pentru anul școlar 2025—2026.
Art. 11. — (1) Elevii care au obținut, pe parcursul gimnaziului,
premiul I la etapa națională a olimpiadelor școlare organizate și
finanțate de Ministerul Educației sau au obținut premiile I, II
sau III la competiții internaționale recunoscute de Ministerul
Educației pot fi înscriși în clasa a IX-a, în anul școlar 2025—2026,
peste numărul maxim de elevi în formațiunile/clasele de elevi.
(2 ) Metodologia de înscriere în clasa a IX-a a candidaților
menționați la alin. (1), precum și lista privind corespondența
specificului olimpiadei naționale/competiției internaționale cu
filiera/profilul/specializarea la care se face înscrierea elevilor
menționați la alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului
educației, până la data de 31 martie 2025.
Art. 12. — În procesul de admitere în învățământul
profesional și în învățământul dual pentru nivelul 3 de calificare,
pentru anul școlar 2025—2026, ședințele/acțiunile de instruire
cu părinții și elevii pentru prezentarea procedurilor de admitere
și a planului de școlarizare, precum și cele pentru completarea
opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a
și de către părinții acestora se realizează în unitatea de
învățământ, în format fizic, sau prin mijloace electronice de
comunicare, telefon, e-mail, videoconferință online. Diriginții
claselor a VIII-a au obligația de a informa și oferi consultanță
absolvenților clasei a VIII-a și părinților/reprezentanților legali ai
acestora pe parcursul derulării acestor acțiuni.
Art. 13. — (1) În perioadele de rezolvare a cazurilor speciale,
comisiile de admitere județene/a municipiului București rezolvă
situațiile speciale constând în: situații medicale speciale,
schimburi de elevi, redistribuirea candidaților gemeni, distribuire
sau redistribuire pe locuri rămase libere pentru apropiere de
domiciliu.
(2) Nu se va depăși numărul maxim legal de elevi la clasă și
se va respecta, în toate cazurile, ca media de admitere a
candidaților aflați în cazuri speciale să fie mai mare sau cel puțin
egală cu media de admitere a ultimului admis.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2), în perioadele de
rezolvare a cazurilor speciale, candidații gemeni/tripleți se pot
redistribui de către comisiile de admitere județene/a municipiului
București în clasa celui cu media mai mare sau invers, fără
raportare la media ultimului admis, la calificarea la care se solicită
redistribuirea, la cererea părintelui/tutorelui/reprezentantului legal
al elevului. În situația în care, prin redistribuirea candidaților
gemeni/tripleți se depășește numărul maxim legal de elevi la
clasă, se aplică prevederile legale cu privire la posibilitatea de
depășire a efectivelor maxime de elevi.
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 1218/4.XII.2024
4
(4) Aceste prevederi nu se aplică pentru redistribuirea
candidaților gemeni/tripleți pentru care se solicită admiterea la o
clasă la care se susțin probe eliminatorii și probe de admitere și
care nu au susținut și promovat, conform prevederilor
metodologiei, aceste probe.
Art. 14. — (1) La depunerea dosarului de înscriere, cartea
de identitate (dacă este cazul) și certificatul de naștere se depun
în copie certificată „Conform cu originalul” de către angajatul
unității de învățământ învestit cu astfel de competențe.
(2) Dacă după derularea celor trei etape de admitere
prevăzute în calendar se mai înregistrează solicitări de înscriere
în clasa a IX-a de învățământ profesional și de învățământ dual
din partea unor candidați din seria curentă, precum și din partea
unor candidați din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani
până la data începerii cursurilor anului școlar 2025—2026,
inspectoratul școlar, prin comisia județeană de admitere/a
municipiului București, repartizează acești candidați, în intervalul
27 august 2025 — până la data începerii cursurilor anului școlar
2025—2026, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere,
calculate conform art. 10—12 din Metodologia de organizare și
desfășurare a admiterii în învățământul profesional de stat,
aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale și cercetării
științifice nr. 5.068/2016, cu modificările și completările ulterioare,
respectiv art. 10—12 din Metodologia-cadru de organizare și
desfășurare a admiterii în învățământul dual pentru calificări
profesionale de nivel 3, conform Cadrului național al calificărilor,
aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale
nr. 3.556/2017, cu modificările și completările ulterioare.
(3) Dacă după derularea celor două etape de admitere
prevăzute în calendar se mai înregistrează solicitări de înscriere în
învățământ profesional și de învățământ dual pentru calificări de
nivel 4 din partea unor candidați din seria curentă, precum și din
partea unor candidați din seriile anterioare, inspectoratul școlar,
prin comisia județeană de admitere/a municipiului București,
repartizează acești candidați, în intervalul 27 august 2025 — până
la data începerii cursurilor anului școlar 2025—2026, în ordinea
descrescătoare a mediilor de admitere.
Art. 15. — Admiterea în învățământul dual pentru calificări
profesionale de nivel 4, cu durata de 2 ani, cursuri de zi, se
realizează pe baza opțiunii absolvenților de învățământ
profesional, inclusiv dual, din seria curentă sau din seriile
anterioare, care nu depășesc cu 3 ani vârsta clasei la data
începerii anului școlar și care au obținut certificatul de calificare
profesională de nivel 3 în același domeniu de pregătire
profesională cu cel în care se înscrie calificarea profesională de
nivel 4 pentru care optează, opțiune exprimată de aceștia în
fișele de înscriere, în perioadele prevăzute de calendarul
admiterii în învățământul dual pentru calificări profesionale de
nivel 4, conform Cadrului național al calificărilor, prevăzut în
anexa nr. 3.
Art. 16. — Admiterea în învățământul dual pentru calificări
profesionale de nivel 4, cu durata de 3 ani, curs seral, se
realizează pe baza opțiunii absolvenților de învățământ
profesional, inclusiv dual, din seria curentă sau din seriile
anterioare, indiferent de vârstă, și care au obținut certificatul de
calificare profesională de nivel 3 în același domeniu de pregătire
profesională cu cel în care se înscrie calificarea profesională de
nivel 4 pentru care optează, opțiune exprimată de aceștia în
fișele de înscriere, în perioadele prevăzute de calendarul
admiterii în învățământul dual pentru calificări profesionale de
nivel 4, conform Cadrului național al calificărilor, prevăzut în
anexa nr. 3.
Art. 17. — Pentru înscrierea la clasele de învățământ dual
pentru calificări de nivel 4, care se organizează în alte limbi
materne decât limba română, elevii trebuie să facă dovada că au
studiat în gimnaziu în limba maternă respectivă sau că au
participat la proba de evaluare a cunoștințelor de limba maternă,
organizată conform metodologiei de admitere în învățământul
la clasa a IX-a, și au fost admiși.
Art. 18. — (1) În etapele procesului de admitere în
învățământul profesional și în învățământul dual pentru calificări
de nivel 3 și 4, pentru anul școlar 2025—2026, care presupun
comunicarea/afișarea rezultatelor, datele personale ale
candidaților: numele, inițiala/inițialele tatălui și prenumele vor fi
publicate în formă anonimizată, respectiv coduri individuale.
(2) Informațiile ce conțin datele de identificare a elevilor și
rezultatele obținute de aceștia în cadrul admiterii în învățământul
profesional și în învățământul dual pentru calificări de nivel 3 și 4
sunt: codul individual alocat candidatului, județul de proveniență,
școala de proveniență, limba maternă, media de admitere,
rezultatele aferente evaluărilor elevului, media de absolvire,
unitatea de învățământ în care a fost repartizat, calificarea la care
a fost repartizat. Aceste informații se afișează în format letric sau
în format electronic la nivelul unităților de învățământ și al
inspectoratelor școlare, dar și pe pagina de internet a Ministerului
Educației.
(3) Ștergerea, de pe pagina de internet a Ministerului
Educației și a unităților de învățământ/inspectoratelor școlare, a
informațiilor menționate la alin. (1) se realizează după împlinirea
termenului de 2 ani de la data afișării. Informațiile în format letric
de la avizierul unităților de învățământ/inspectoratelor școlare
se păstrează pentru o perioadă de o lună de la data afișării.
(4) Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția
persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu
caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de
abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind
protecția datelor) se aplică în mod corespunzător.
Art. 19. — Comisia națională de admitere elaborează
precizări, instrucțiuni sau proceduri, în vederea organizării și
desfășurării admiterii în învățământul profesional și în
învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3 și 4,
pentru anul școlar 2025—2026.
Art. 20. — La data intrării în vigoare a prezentului ordin orice
alte prevederi contrare se abrogă.
Art. 21. — Direcția generală echitate și performanță în
învățământul preuniversitar, Direcția generală management,
carieră didactică și rețea școlară în învățământul preuniversitar,
Direcția generală minorități și desegregare, Centrul Național de
Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic,
inspectoratele școlare județene/al municipiului București și
unitățile de învățământ preuniversitar care școlarizează în
învățământul preuniversitar dual și profesional duc la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 22. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
p. Ministrul educației,
Gigel Paraschiv,
secretar de stat
București, 18 noiembrie 2024.
Nr. 7.426.