Etape psihologice

 

ETAPELE DEZVOLTARII PSIHOLOGICE ALE COPILULUI

 

 

 

Dezvoltarea copilului este rezultatul unui ansamblu de factori: biologici, familiali, şcolari, comunitari insa rolul cel mai important în dezvoltarea fizică, psihică şi socială a copilului, în structurarea unei personalităţi armonioase şi în formarea imaginii de sine şi despre lume o are familia.

Subliniam in articolul anterior importanta cunoasterii particularitatilor de varsta ale copiilor pentru a gestiona eficient comportamentele acestora si obtinerea raspunsurilor dorite, precum si pentru a identifica, intelege si satisface nevoile specifice fiecarei perioade de var- sta fie ca vorbim despre copilarie, pubertate, adolescenta, etc...

  Modul de operare a criteriilor în definirea stadiilor

 

   
STADIUL

 

CRITERII

 

Stadiul Activitatea fundamentală a individului: satisfacerea trebuintelor
sugarului: organice;
(0-1 an) Relatiile sunt reprezentate de reflexele necondiţionate: de apărare,
  alimentar, care-i permit copilului să se adapteze la mediu;
  Tipul de contradictii: dependenţă totală faţă de adult.

 

Stadiul Activitatea fundamentală: manipularea obiectelor, dar lipseşte
antepreşcolar: scopul conştient

(1-3 ani)

    Tipul de relaţii: începe elaborarea primelor reflexe condiţionate
    (alimentar, igienic);
    Tipul de contradicţii: gradul de dependenţă faţă de adult scade; se
    dezvoltă capacitatea de verbalizare şi deplasare independentă.

 

Stadiul   Activitate fundamentală: jocul-activitate specific umană pentru că
preşcolar:   este conştientă; se desfăşoarã pe bază de reguli unanim acceptate, în
(3 – 6,7ani)   joc copilul interpretează anumite roluri în conformitate cu care îşi
    alege comportamentul adecvat;
  Tipul de relaţii: stabileşte relaţii sociale, devine o persoană cu statut
    social, are obligaţii şi drepturi: să se trezească la anumite ore, să se
    îmbrace, are dreptul să meargă la grădinită;
  tipul de contradicţii:gradul de dependenţă scade datorită constituirii
    conştiintei de sine şi creşterii caracterului critic al gândirii.

 

Stadiul   Activitatea fundamentală: învătarea impusă, dirijată din exterior;
şcolarului mic   Tipul de relaţii: se extind relaţiile sociale precum şi obligaţiile şi
(6,7-10,11ani   drepturile;
  Tipul de contradicţii: gradul de dependenţă este influenţat de
    formarea unei concepţii proprii despre realitatea înconjurătoare.

 

Stadiul   Activitate fundamentală: învătarea şi independenţă (îşi permite să
preadolescent   nu-şi facă toate temele, să absenteze de la ore fără motive speciale;
(10-14 ani)   Relaţiile se diversifică depăşind pragul şcolii (în grupul sportiv,
    artistic,etc.)
    Tipul de contradicţii: este vârsta marilor contradicţii, se dezvoltă
    conştiinţa de sine, doreşte să-şi impună opiniile dar nu reuşeşte
    întotdeauna pentru că nu sunt bine conturate; contradicţia între
    generaţii este necesară dar nu trebuie transformată în conflict.

 

Stadiul   Tipul de activitate: învătare şi muncă creatoare, are posibilitatea de
adolescent   a-şi impune originalitatea;
(14-18,20 ani   Tipul de relatii: se integrează ca o persoană activă, cucerind o
    anumită poziţie în actuala ierarhică;
  Tipul de contradicţii: relaţia este mai calmă; adolescentul şi adultul
 << va urma...   operează în aprecierea celuilalt cu criterii valorice. (Schiopu,Ursula,Verzea,E.,Psihologia varstelor )

 

 

 

Articol : Etapele dezvoltarii psihologice ale copilului - 21.03.2013

 

 

Maria Georgeta Ghita Psiholog, Psihoterapeut sub supervizare in terapii cognitiv-comportamentale

E-mail: ghitamaria92@yahoo.com Tel:0723.340.881